כפר סבא היא ישוב שהיה קיים כבר בתקופת בית שני, הוקם בגרסה העכשווית שלו ב-1903 כשלוחה של פתח תקווה, והחל להפוך לעיר גדולה בשנות השבעים של המאה הקודמת. ההתפתחות המשמעותית של העיר הירוקה הביאה לכך שמספר התושבים כבר חצה את ה-100,000, וכיום כפר סבא מהווה מרכז של עסקים, מסחר ומנהל עבור כל אזור דרום השרון. גם העובדה שהיא שייכת לפורום ה-15 - ארגון שמאגד את 15 הערים העצמאיות בארץ, אלה שלא זקוקות למענקים ממשלתיים - היא אינדיקציה טובה מאוד להיותה של כפר סבא עיר מרכזית שמתנהלת בה פעילות עסקית ענפה - בשני אזורי התעשייה (התע"ש הוותיק, ו"עתיר ידע" שבו ישנן חברות היי-טק מתקדמות רבות), בקניונים (G, ערים וקניון כפר סבא הירוקה) וגם ברחובות הראשיים של עיר ובפרט וייצמן.
כל העסקים הרבים בכפר סבא זקוקים באופן טבעי לרואה חשבון. אם עד לפני שנים לא רבות הנהלת חשבונות נתפשה כשירות טכני במהותו, כיום כבר ברור שרואה חשבון עשוי לספק לכל עסק קרש קפיצה לצמיחה מרשימה ולניצול נכון של הזדמנויות ללא סיכונים מיותרים.
רואה חשבון שהוא גם חשב וגם יועץ מס וגם יועץ עסקי
הסיבה העיקרית לכך שהשירות של רואה חשבון בכפר סבא (וגם במקומות אחרים ברחבי הארץ, כמובן) מתאפיין בערך רב לכל עסק, ואינו רק טכני במהותו, היא מגמת ההתפתחות המשמעותית בענף. במסגרת לימודי ראיית חשבון ותוך כדי הכשרה צוברים אנשי המקצוע בתחום ידע רחב היקף. את הידע ניתן למנף לטובת תרומה מגוונת מאוד לכל חברה בכל ענף פעילות, ורואי החשבון שעושים זאת זוכים ליתרון של ממש על פני מתחריהם.
למעשה, במידה רבה רואה החשבון המודרני הוא גם חשב וגם יועץ מס וגם יועץ עסקי, ויש שיגדירו אותו אפילו כסמנכ"ל הכספים של החברה, ובפרט בעסקים הקטנים והבינוניים שבהם חסרה הבקיאות הנדרשת בתחום הפיננסים ובנושאי מיסוי.
השירותים הבסיסיים שמספק רואה חשבון
חברות ועסקים מחויבות לציית לשלל חוקים ותקנות. השירותים הבסיסיים של רואה חשבון מבטיחים להן התנהלות על-פי חוק ובאופן הנכון ביותר מבחינתן. בפרט מורכב הבסיס של שירותי ראיית החשבון מהפעולות הבאות:
* הפקת תלושי משכורת - מעבר לפעולה הטכנית של ניהול תחום השכר, כולל הקדשת תשומת לב לכל הסוגיות הרלוונטיות (זכויות סוציאליות, חופשת לידה, הפרשות לפנסיה, פיצויי פיטורין וכו'), רואה חשבון מיומן מעניק גם ייעוץ מקצועי יקר ערך לגבי יחסי עובד-מעביד אופטימליים. בהקשר זה כדאי לזכור שההון האנושי הוא משאב בעל ערך רב בכל עסק, ולכן חשוב להשקיע בו ובפרט בעובדים איכותיים.
* דיווחים חודשיים ושנתיים לרשויות המס - כולל הצהרות הון במידת הצורך.
* דוחות כספיים תקופתיים וביקורת פנימית - הבסיס לקבלת החלטות מושכלת בכל חברה בכל תחום פעילות הוא מידע מלא, עדכני ומדויק לחלוטין. דוחות כספיים מבוקרים על-ידי רואה חשבון הם גם דרישה של סעיף 154 בחוק החברות וגם אינטרס מובהק של כל עסק. השיקוף המפורט והמדויק של מצבו הפיננסי של העסק מאפשר לתכנן את המשך הפעילות, להפחית למינימום את הסיכון להיקלע למשבר עקב תזרים מזומנים בעייתי וגם לממש הזדמנויות עסקיות כדאיות.
* תכנון מס - תשלום מיסים כחוק הוא כמובן הבסיס לקיומה של מדינה שמסוגלת לספק לאזרחים מקום מוצלח לחיות בו, אבל מצד שני אין שום סיבה לשלם סכומים גבוהים יתר על המידה. תכנון מס על-ידי רואה חשבון מנוסה עשוי לחסוך לכל חברה סכומי כסף משמעותיים מאוד.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
שירותים מתקדמים ורבי תועלת במיוחד
מעבר לשירותים הבסיסיים של רואה חשבון, שגם הם לכשעצמם בעלי ערך רב, ניתן להיעזר באיש מקצוע זה גם לצרכים מורכבים יותר.
דוגמה אחת היא כשנוצר צורך במציאת פתרון מימון - לטווח קצר או ארוך. שוק האשראי הפך במאה ה-21 למשוכלל במיוחד, כשאל הבנקים הצטרפו שלל חברות חוץ בנקאיות שמציעות אופציות רבות מאוד. הבחירה בין כל אותן הלוואות לעסקים, שירותי ניכיון צ'קים, משכנתאות ועוד פתרונות מחייבת בקיאות ספציפית ומעמיקה, ומי שמספק את המידע הקריטי הוא רואה החשבון.
דוגמה נוספת היא ייעוץ לקראת הקמת עסק חדש וליווי היזמים עד לפתיחתו, הן בפן הבירוקרטי והן מבחינה מהותית. הסיוע כולל מציאת דרכים מיטביות למימון כל הפעולות הנדרשות לשם מימוש היוזמה כך שהעלות לא תכביד יתר על המידה על תזרים המזומנים השוטף, שכן כידוע בראשית הדרך ההכנסות עשויות להיות נמוכות יחסית. כמו כן עוזר רואה החשבון לבעלי העסק החדש להכין תוכנית עסקית מדויקת ומציאותית, וכשמדובר במשרד רואי חשבון שכולל גם מחלקה משפטית מקצועית, היזמים נהנים גם מחוזים שמגנים על האינטרסים המהותיים שלהם מול כל הגורמים הרלוונטיים.
עוד שירות שמהווה את ההבדל בין התרחבות מושכלת לסיכונים מיותרים לחלוטין נקרא בדיקת נאותות חשבונאית - Due Diligence. מהות שירות זה היא ניתוח מעמיק של הפן הכלכלי-חשבונאי בהתנהלותו של עסק על-מנת לקבוע האם כדאי לרכוש אותו. בדיקת הנאותות כוללת סקירה מפורטת של הדוחות הכספיים העדכניים, צלילה אל נתונים היסטוריים על-מנת לבחון את אמינותם, אומדן של מידת הסבירות של התחזיות הפיננסיות, הערכה של איכות ההתנהלות הכלכלית בעסק, זיהוי סיכונים (תפעוליים וכספיים) וגם בדיקה של החוזים וההתחייבויות.
רווח משמעותי גם לעובדים וגם לעסק
מעבר לתועלת לעסק, משרד רואי חשבון בכפר סבא עשוי לסייע גם לעובדים ולחסוך עבורם כסף רב. כמובן שבמקרים אלה גם החברה נתרמת מכך, בזכות שביעות הרצון הגבוהה יותר של העובדים, שכאמור מהווים נכס יקר ערך בכל עסק. כך למשל יכול רואה חשבון מומחה לאתר זכאויות להחזרי מס לעובדים בכל התחומים ובפרט בהיי-טק, לתכנן משיכות מקופות גמל כך שתשלום המס יהיה מינימלי, לקזז הפסדים בבורסה מרווחי הון בגין הקצאת מניות של המעסיק, ועוד ועוד.