הלילה צפוי להתרחש שיאו של מטר 'הכוכבים הנופלים'. כיוון שהירח שוקע בשעת ערב מוקדמת בתאריכים אלו, השמיים יהיו חשוכים ויאפשרו תצפית מרהיבה במיוחד, בעיקר אחרי חצות.
2 צפייה בגלריה
מטר כוכבים נופלים
מטר כוכבים נופלים
מטר כוכבים נופלים
(צילום: מאיה מימוני)
בתיירות מועצה אזורית הערבה התיכונה, במקום בו פוגש המדבר את השמיים, מזמינים את כל המשפחה לצפות בלילה מלא כוכבים ופרסאידים.
מדענים ואסטרונומיים אומרים שהערבה התיכונה הינה אחד האזורים היפים בעולם לצפייה בשחקים. בערבה קיים חושך כמעט מלא והיעדר תאורה מלאכותית, שבדך כלל אופפת את חבלי הארץ העירוניים המתאפיינים ב"זיהום האור" ופוגעים בחדות הצפייה.
קראו גם:
סוף השבוע זרוע הכוכבים בערבה התיכונה מתקיים הרחק מאורות הכרך. הלילה זרוע באין סוף כוכבים והשמים מתגלים במלוא הדרם.
במקום בו פוגש המדבר את השמים, תוכלו לצפות במופע מרהיב של מטר מטאורים, שהינם שרידי אבק שהותיר אחריו כוכב שביט במסלולו סביב השמש וכאשר כדור הארץ עובר בשובל השאריות של השביט, פוגעים המטאורים באטמוספירה במהירות של 59 ק"מ לשנייה ויוצרים מופע שמיימי.
2 צפייה בגלריה
לילה לבן בערבה התיכונה
לילה לבן בערבה התיכונה
לילה לבן בערבה התיכונה
(צילום: פרדי נפתלי)
פרסאידים - מטר המטאורים המפורסם ביותר בעולם - נקרא על שמו של פרסאוס, מהדמויות המרכזיות במיתולוגיה היוונית, בנו של זאוס אל השמיים ומטיל הרעם והברק.
מטר "הכוכבים הנופלים" נוצר ממפגש כדור הארץ עם שובל כוכב השביט 'סוויפט-טאטל', שמסלולו במערכת השמש מביא אותו לקרבה גבוהה לכדור הארץ.
המטר יהיה גדול במיוחד ובשיאו קצב המטאורים מגיע ל-80 עד 100 בשעה ולעיתים אף יותר. בשנת 2016 בשיא המטר ניתן היה לראות בין 150 ל-200 מטאורים בשעה ובשנת 1993 נצפו מעל ל-300 מטאורים בשעה.
מיקום הופעת המטר בשמי הלילה, בגובה השמיים לכיוון צפון, מאפשר תצפית טובה במיוחד על המטאורים החודרים לאטמוספרה. את הפרסאידים ניתן לראות מדי שנה, בלילה ורק בחצי הכדור הצפוני, החל מהלילה ועד ה-24 באוגוסט.
היום, ה-12 באוגוסט, מפגש בשעה 19:30 בחאן נחל ערבה ביישוב חצבה. תצפית כוכבים מודרכת בטלסקופים, מטאוריטים צבירים וגלקסיות.
הופעה לכל המשפחה ושחקנים ודמויות במרחב, שירה בציבור סביב מדורה, תה, קפה ותמרים מתוקים, פעילות קליעה בסנסנים, סיור חולות וסיור לילי.
מחיר: 90 שקלים למבוגר, 60 שקלים לילד (גילאי 2-14).
לטובת הצלחת התצפיות, יש חשיבות לשמירה על החושך ואין להדליק אורות ככל הניתן, ניתן לנוע עם פנסים, עדיף עם אור אדום. חובה להגיע לתצפיות עם נעליים גבוהות, סגורות. ניתן להביא מחצלת וכלי נגינה למדורה.
ייתכנו שינויים. מומלץ להתעדכן.