סלילת שבילי אופניים, פתרון משברים מקומיים ומאבקים ציבוריים, מענה לתחבורה ציבורית בשבת ובימי חול, הפחתת הצפיפות בכיתות והגדלת מספר הסייעות בגנים, שמירת הנוף הירוק האופייני לאזור, ולא פחות חשוב — החזרת אמון התושבים במערכת העירונית ובמנהליה. לראש העירייה החדש שייבחר בכפר סבא מצפות לא מעט משימות שיהיה עליו לטפל בהן.
  1. 1. שקיפות ואמון התושבים
פרשת מעצרו של ראש העירייה לשעבר, יהודה בן חמו, בחשד לעבירות שוחד והפרת אמונים, הובילה לכך שתושבים רבים בעיר איבדו את אמונם במנהיגים המקומיים ובפוליטיקה המקומית. לכן, התפקיד של ראש העירייה הנכנס יהיה קודם כל — לנהוג בשקיפות מירבית מול התושבים ולרכוש את אמונם מחדש, תוך התנהלות ביושרה, הצגת כל הנתונים האפשריים ושיתוף הציבור בתוכניות שעשויות לשנות את חייהם בעיר.
3 צפייה בגלריה
המחאה נגד תכנית המתאר בשנה שעברה | צילום: פרטי
המחאה נגד תכנית המתאר בשנה שעברה | צילום: פרטי
המחאה נגד תכנית המתאר בשנה שעברה | צילום: פרטי
  1. 2. תוכנית המתאר
התוכנית, הקובעת את עתידה של העיר ושאושרה במועצת העיר, הובילה למחלוקות רבות, למאבקים ולסערה בקרב התושבים והפעילים הציבוריים בעיר שעסקו בנושא. התושבים מקווים, כי ראש העירייה הנכנס יבחן את התוכנית מחדש, באופן שקול ותוך הפחתה ניכרת של הזיהום ושל הצפיפות בעיר, העלולים להיווצר עקב הבנייה המואצת, וכן תוך שמירה על אופייה של העיר ועל השטחים הירוקים.
  1. 3. שדרוג רחוב ויצמן
בחודשים האחרונים החלו עבודות שיפוץ נרחבות ברחוב ויצמן, במסגרת תוכנית "מהיר לעיר", הכוללות בין היתר סלילת שבילי אופניים, חידוש כלל המדרכות, תוספת ריהוט רחוב, חידוש התאורה, החלפת צנרת, סלילת נתיבי תחבורה ציבורית ושדרוג תשתיות המים. הרוחות התלהטו סביב הפרויקט, בשאלה האם הוא מתנהל באופן נכון לרווחת התושבים, ובעיקר בשאלה מה יעלה בגורל סוחרי ויצמן — הרחוב הראשי של העיר, שלא עבר מתיחת פנים זה עשרות שנים, ושסוחריו נמצאים במשבר כלכלי עקב פתיחת הקניונים החדשים.
  1. 4. קולנוע עמל
בחודשים האחרונים התקיים פאנל מתמודדים לראשות העירייה בנושא קולנוע עמל, ובו הבטיחו כל המועמדים לתושבים, כי אם ייבחרו — ימצאו פתרון לשימור המבנה, שנמכר לפני כ-15 שנה לידי יזם פרטי. למען שימור ההיסטוריה של העיר ולאחר שנתן את הבטחתו בנושא, ראש העירייה הנכנס יידרש לקדם את הנושא, שלמענו אף הוקם ועד פעולה, הדורש פתרון קונקרטי.
  1. 5. בעיית הפקקים
זמינות נמוכה של תחבורה ציבורית, מחסור בקווים לכל מיני אזורים בעיר, בעיות בהסעות תלמידים בבקרים, אוטובוסים שלא מגיעים, רחובות צרים בעלי נתיב תחבורה אחד לכל כיוון, וגידול במספר התושבים — כל אלה תורמים לא מעט לבעיית הפקקים בעיר, שהוקלה במעט עם פתיחת כביש 531, אולם תושבי כפר סבא עדיין מוצאים עצמם בעומסי תנועה, וראש העירייה הנכנס יצטרך לתת על כך את הדעת.
  1. 6. זיהום אוויר
זו תקופה ארוכה שתושבי העיר סובלים, כדרך קבע, מזיהום אוויר, המתבטא בריחות שריפה או בכימיקלים מזהמים באוויר — אם בשכונות הירוקות בעיר, אם במזרח העיר, בין היתר כתוצאה משריפות פסולת לא חוקיות בשטחי הרשות הפלסטינית וביישובי המשולש. התושבים מצפים מראש העירייה הנכנס להמשיך את מאבק העירייה בגורמי הזיהום למיניהם, כך שכפר סבא תשוב להיות מקום שטוב ובריא לגדול בו.
  1. 7. גני יול"א
בחודשים האחרונים הפגינו הורי גני היול"א (יום לימודים ארוך) במחאה על קיצוץ תקציב הגנים, שהוביל בין היתר לצמצום בתוכניות הלימודים בשנה הנוכחית. לכך התווספו טענות על מחסור בסייעות, ועל חוסר שביעות רצון מפרויקט ההזנה בגנים אלה. ראש העירייה הנכנס יצטרך להתייחס גם לנושא זה, ולמצוא פתרונות לשביעות רצון ההורים והילדים.
3 צפייה בגלריה
המחאה מול מועצת העיר אתמול | צילום: חן זמיר
המחאה מול מועצת העיר אתמול | צילום: חן זמיר
המחאה מול מועצת העיר אתמול | צילום: חן זמיר
  1. 8. זכאות לבגרות
בשנים האחרונות, בניגוד אולי לפרסומים מפרגנים, חלה ירידה ניכרת בשיעור הזכאות לבגרות בכפר סבא, שנחשבה בעבר למובילה בארץ בתחום זה. גם הנתונים החדשים, על מספר התלמידים שניגשו לבגרות 5 יחידות במתמטיקה, מצביעים אולי על עלייה באחוזים, אך העיר עדיין מדשדשת אחרי חברותיה בשרון. תושבי העיר, שהורגלו להיות בצמרת הארצית במשך שנים, מצפים מראש העירייה להחזיר עטרה ליושנה.
  1. 9. מרכזי תרבות פעילים
כשעיריית כפר סבא מזניחה לתקופה של יותר משלוש שנים את מועדון הגמלאים בשכונה הירוקה, עד למציאת מבנה ראוי, או לא מקיימת פעילות רצופה במרכז קהילת עולי אתיופיה — "מרכז אברהם" — החל מתחילת השנה, עליה למצוא פתרונות לכך. תרבות, פנאי ובידור בעיר, כמו גם מרכזי תרבות פעילים לאוכלוסיות מוחלשות באמצעות הקצאת תקציב ראוי - אלה יכולים להעניק שוויון הזדמנויות לכלל התושבים. כמו כן, מלבד פעילויות נקודתיות ושני מרכזי נוער, אין לבני הנוער בעיר מועדונים שבהם יוכלו לבלות בסופי השבוע. הפתרון המוצע במהלך חופשת הקיץ אינו מספק, הורים נדרשים להסיע את ילדיהם ממקום למקום או לשלם בעבור הסעות, ועל ראש העירייה יוטל למצוא פתרון גם לבעיה זו.
  1. 10. יער אוסישקין
מאבק חוצה דעות פוליטיות מתקיים זה חודשים בכפר סבא, על גורלו של יער אוסישקין, שחלקו כבר נכרת לצורך בניית מחלף חדש מכביש 531. העירייה אמנם עתרה לבית המשפט והכריזה על האזור כשטח לשימור, אך פעולותיה היו מעטות מדי ומאוחרות מדי. על ראש העירייה יהיה למצוא פתרון לשטח, שנמצא בכלל בשליטתה המוניציפלית של הוד השרון, אך הוא חלק בלתי-נפרד מההיסטוריה המקומית בעיר.
3 צפייה בגלריה
הצפה בשכונת קפלן ( צילום: עו"ד דורון פריאנטה)
הצפה בשכונת קפלן ( צילום: עו"ד דורון פריאנטה)
הצפה בשכונת קפלן ( צילום: עו"ד דורון פריאנטה)
  1. 11. שדרוג מערכת הניקוז בקפלן ומניעת הצפות בכלל
אתמול בלילה (א') שוב הוצפו בתים ורחובות בשכונת קפלן. זוהי הפעם השנייה בתוך פחות משנה בה סערה חזקה גורמת להצפה בשכונה. כל קולטן חסום, כל מטר יוצא דופן, וקפלן הופכת לונציה. בעיות ניקוז נרשמו השנה גם ברחוב רוטשילד ובכלל, עיר שלא מוכנה לחורף היא מתכון לכאב ראש חריף. ראש העירייה הבא – באחריותך.