לסערה הזו לא ציפתה מירית שקד ברק, מתמודדת לראשות עיריית כפר סבא. היא בסך הכול רצתה מכתב תמיכה מרבנים נחשבים בעולם החרדי, הספרדי והאשכנזי, וקיבלה סערה שבימים האחרונים ממאנת להתפוגג ברחובות החרדיים בבני ברק ובירושלים.
3 צפייה בגלריה
מירית והפלאייר מעורר הסערה | צילומים: אבישג שאר ישוב, פרטי
מירית והפלאייר מעורר הסערה | צילומים: אבישג שאר ישוב, פרטי
מירית והפלאייר מעורר הסערה | צילומים: אבישג שאר ישוב, פרטי
הרקע לסערה התורנית הוא מכתב שהפיצה שקד ברק בבתי הכנסת בכפר סבא בסוף השבוע שעבר בו מופיעות תמונותיהם של שני גדולי הדור בעולם החרדי היום: הרב חיים קנייבסקי והרב שלום כהן, נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, בצירוף מכתב עליו חתומים חתנו של הרב קנייבסקי, הרב יצחק קולדצקי ובנו של הרב שלום כהן, יעקב כהן, בו הם מביעים תמיכה בלתי מסוייגת במועמדותה של שקד ברק לראשות העיר כפר סבא.
שני הרבנים החתומים על המכתבים קבעו כי מדובר בהמלצה לתמוך במועמדות לראשות העירייה של שקד ברק, ולא למועצת העיר.
יש לציין, ששני הרבנים האמורים כבר הצטרפו בעבר לפסק ההלכה הקובע כי "יש להמנע ככל האפשר מלהצביע לרשימות לכנסת בהן מופיעות נשים ברשימה", והתנגדו בכל תוקף לצרף למפלגת דגל התורה וש"ס נשים בתוך הרשימה. כעת, התמיכה הפומבית באישה חילונית המגיעה מבאי ביתם של שני גדולי הדור, כאמור, מסעירה את הציבור החרדי המבולבל.
סערה זו התגברה לנוכח העובדה כי שקד ברק היא אישה חילונית שהינה בין הפעילות הנמרצות בקהילה הגאה בעיר, ואף הייתה בין היחידות שהשתתפו ותמכו במצעד הגאווה הראשון בכפר סבא, דבר שמרבית המועמדים סירבו לעשות זאת מטעמים פוליטיים.
מהפיכה בקנה מידה היסטורי
"אם המכתבים האלו אינם מפוברקים מדובר במהפכה היסטורית בכל קנה מידה", אמרו לנו השבוע שני פרשנים פוליטיים חרדים, אחד כותב בעיתון נפוץ במגזר והשני באתר אינטרנט נפוץ לא פחות, "אנחנו סקפטיים מאוד באשר לתמיכה הזו, אבל עם עובדות קשה להתווכח. ולכן אנחנו מניחים שתבוא במועד כזו או אחר הבהרה חד משמעית מפורשת מפי השניים, ולאו דווקא משליחיהם, שאכן מדובר בטעות בשיקול דעת ולא מדובר בשינוי מגמה".
לא ייתכן שגדולי הדור שינו את עמדתם ההלכתית ועתה הם לא רואים באישה "טעם לפגם", שאין להצביע לה או עבורה?
"לא. בטח לא בכל הקשור לשני הרבנים המדוברים שהם כידוע האגף הניצי והשמרני ביותר בעולם החרדי. הרב שלום כהן לא התיר אפילו לרבנית עדינה שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף, לפתוח את האקדמיה שלה, בעוד אבא שלה הרב עובדיה יוסף כן נתן הסכמה. אז עכשיו שהוא יתמוך באישה חילונית שמצהירה בריש גלי שהיא בעד הקהילה הגאה? זה נראה לנו בדיחה. שלא לדבר על הרב קנייבסקי שלא מוכן אפילו לפגוש יהודי, לא אישה, אלא יהודי, שלא שומר שבת".
3 צפייה בגלריה
שקד ברק מדליקה נרות שבת בבית ספר רמות. תאחד את שני העולמות? | צילום: מתוך הפייסבוק
שקד ברק מדליקה נרות שבת בבית ספר רמות. תאחד את שני העולמות? | צילום: מתוך הפייסבוק
שקד ברק מדליקה נרות שבת בבית ספר רמות. תאחד את שני העולמות? | צילום: מתוך הפייסבוק
תראו, החתימות האלו, עד כמה שביררנו, אותנטיות לחלוטין. זו לא טעות.
"לא יודעים מה עובר עליהם שם במסדרונות של הרבנים. אנחנו משוכנעים שהם כלל לא יודעים במה מדובר. פשוט אלו שחתמו לא בדקו למי הם נותנים את החתימה, וגם לא יידעו את הרבנים על כך, זו דעתנו".
מה, הרבנים האלו שחתמו, אחד מהם גיסו של הרב קניבסקי, והשני, הבן של הרב שלום כהן, מדברים בשם הרבנים בלי לקבל את רשותם?
"לא יודעים. עזוב. זה פוליטיקה. עדיף שלא נכנס לזה. אבל שוב זה דבר נדיר מאוד, שאפילו בשביל פוליטיקה עושים דבר כזה ועוד בגלוי".
מה זאת אומרת פוליטיקה?
"יכול להיות שהייתה הבטחה של המועמדים לתמוך במוסדות שלהם, יכול להיות שהם בעבר פעלו למען המוסדות של ציבור שומרי התורה. לא יודעים ולא מכירים את הרקע, וגם לא רוצים להכנס לזה. זה פשוט נראה לנו הזוי, ואפילו חילול השם".
למה חילול השם?
"קראת את הטוקבקים ואת הרשתות החברתיות במגזר החרדי ובאתרים החרדיים ביומיים האחרונים? עושים משני גדולי הדור האלה ליצנים. עזוב, חבל שפוליטיקה פוגעת בגדולי דור. הצנזורה הרבנית שלנו במערכות העיתונים אפילו אסרה עלינו להתייחס לסיפור הזה, מרוב שהוא הזוי".
אגב, למה אתם לא מוכנים להיות מצוטטים בשמכם המלא?
"מדובר כאן בגדולי הדור ללא כל ספק, אפילו חשש להדביק להם דבר כזה מאיתנו, זה בעצמו מביא לזלזול בהם".
"רק אני יכולה להיות גשר לחיים משותפים"
מירית שקד ברק אמנם מודעת לייחודיות ההיסטורית של מכתב התמיכה, אבל כנראה אינה מודעת לסערה שהיא חוללה: "לא מבינה למה זה צריך לעורר סערה", אמרה השבוע, "בשבילי אין זו הפתעה. הקהילה החרדית-דתית בעיר וראשיה, מכירים היטב את פועלי למען הקמת בית הספר הדתי-חילוני המעורב 'רמות' בהוד השרון. הם מעריכים זאת ומבינים שאני ורק אני יכולה להיות הגשר לחיים משותפים בין בעלי דעות שונות והשקפות שונות בעיר, תוך שקיפות ופתיחות מלאה לכלל הקהילות בעיר.
"לראיה השתתפתי במצעד הגאווה, בעוד שחלק מהמועמדים בחרו שלא להשתתף. בנוסף לכך, השני ברשימתי הוא איציק מנהיימר, איש מרצ והמועמדת מספר 4, יעל שרר, היא נציגת הקהילה הגאה. ממש כמו האותיות 'גם', המייצגות את סיעת 'התפוזים', אנחנו גם למען החילוניים וגם למען הדתיים, גם ימין וגם שמאל. כפר סבא לא תהיה בני ברק. אירועי תרבות יהיו בעיר גם בשבת. אבל מצד שני, תהיה סובלנות ויכולת לחיות יחד. גם החילוניים וגם חברי הקהילה החרדית-דתית, יודעים זאת ולכן תומכים בי ונותנים בי אמון".
3 צפייה בגלריה
היוותה קול חזק גם עבור הקהלה הגאה. שקד-ברק | צילום: מתוך הפייסבוק
היוותה קול חזק גם עבור הקהלה הגאה. שקד-ברק | צילום: מתוך הפייסבוק
היוותה קול חזק גם עבור הקהלה הגאה. שקד-ברק | צילום: מתוך הפייסבוק
בסיעת אור בש"ס המקומית סירבו להגיב לדברים.
גורמים בכירים בתנועת ש"ס הארצית מסרו בתגובה: "לא לחינם חכם שלום כהן לא חתם בשמו על המכתב, מי שחתם הוא שייצטרך לתת דין וחשבון גם לאבא שלו וגם לציבור החרדי. עמדתו של חכם שלום כהן בהלכה לא השתנתה ולא תשתנה".
תנועת ש"ס מסרה בתגובה לאקונית: "ש"ס וחכם שלום כהן לא חתומים על המכתב והוא אינו קשור אלינו".
מבנו של הרב שלום כהן החתום בשם אביו על המכתב טרם נמסרה תגובה.
מחתנו של הרב חיים קניבסקי, הרב יצחק קולדצקי, נמסר בתגובה, שאותה הקלטנו: "שתי התמיכות שנתנו בכפר סבא, אחת לרשימת תנופה ואחת לרשימתה של מירית שקד ברק, נבעו מתמיכה שלהם במוסדותינו. מי שתומך בתורה אנו תומכים בו".
הרב קנייבסקי יודע למי נתת תמיכה בשמו, הוא מודע לכך שמירית שקד ברק תומכת בקהילה הגאה בכפר סבא?
"מה זה קהילה גאה? לא יודע על מה אתה מדבר הם תומכים במוסדות שלנו אנחנו תומכים בהם. מה זה עיתונות? לא מדבר עם עיתונות".
מתנועת דגל התורה נמסר: "מועצת גדולי הדור בראשות מרנן ורבנן אישררה בשבוע שעבר את תמיכותינו ברשימות ומועמדים לראשות העיר בכל רחבי הארץ בהם יש נציגים מטעמנו. בכפר סבא אין לנו שום נציגים, לא לראשות העיר ולא למועצה".