אין אדם שלא נתקבל בסרטוני יוטיוב שמלמדים אותנו דברים שונים ומשונים. הסרטונים שמכונים באנגלית "How To" הפכו זה מכבר להצלחה מסחררת. לדוגמה הסרטון "?How to Save a Life" זכה עד היום ל-155 מיליון צפיות. יש גם שלל סרטוני "How to kiss" שכל אחד מהם גרף מליוני צפיות בתוך חודשים ספורים. בתוך הקבוצה הזו יש תת-קבוצה של סרטונים שבהם היוצרים מביכים את עצמם, לחלקם צפיות בודדות וחלקם דווקא הפכו ללהיטים בגלל שהיוצרים הפכו לפארסה. כאן נכנסה לתמונה היוצרת והבמאית רוני ברודצקי, אשר החליטה ליצור קומדיה בשם "איך לקום מכסא", המבוססת על הסרטונים האלה, בעזרת חברי הרכב "החיפאית" שאותו היא מנהלת.
3 צפייה בגלריה
איל לקום מכסא. צילום: רדי רובינטשיין
איל לקום מכסא. צילום: רדי רובינטשיין
איל לקום מכסא. צילום: רדי רובינטשיין
זה המקום להקדים ולהבהיר, כי לצד תיאטרון חיפה הוותיק, שבו שחקני-בית מנוסים ומפורסמים, פועל מזה שמונה שנים הרכב המכונה "החיפאית", ובו שחקנים צעירים שרובם לא מוכרים לציבור, למרות שהם מוכשרים להפליא ולחלקם ניסיון רב שנים, כמו למשל רון ריכטר ששיחק עד היום ביותר מ-15 הצגות וגם שותף ליצירה הזו. כמו כן משחקים בהצגה הזו ג'רמי אלפסי, אדר בק, אורי גוב, אוריה יבלונסקי, ליאור לב, יואל רוזנקיאר, מאשה שמוליאן ושירה בליץ.
3 צפייה בגלריה
קבוצת "החיפאית" ב"איך לקום מכסא". צילום: רדי רובינשטיין
קבוצת "החיפאית" ב"איך לקום מכסא". צילום: רדי רובינשטיין
קבוצת "החיפאית" ב"איך לקום מכסא". צילום: רדי רובינשטיין
בחזרה ל"איך לקום מכסא" - בניגוד להצגה רגילה, אין פה עלילה. השחקנים פשוט מבצעים על הבמה, מה שאמור להיות סרטון "לימודי". לדוגמה, רווקה חובבת חתולים מתארת איך היא מחפשת אהבה, זוג צעירים נלהבים מלמד איך לעשות ליפסינק ולרקוד, רווק צרפתי מלמד איך לשטוף רצפה בלי להחליק ולשבור רגל, מדריך קרב מגע מלמד על העוזרת שלו שיטות להגנה עצמית. החוט שמקשר בין כל הסרטונים, הוא שחקן אחד שיושב על הבמה לאורך כל ההצגה, שותה קפה ומשקה עציצים. אגב בהייה בסרטונים, הוא פשוט קמל לתוך עצמו. הוא אינו מוציא מילה, אבל כל התנהגותו מעידה על דיכאון הולך וגובר, שמסתיים בניסיון אובדני. אגב, זה החלק היחיד בהצגה שהיא טיפה יותר מדי מפורט, ארוך ומעיק, דבר שגרם למספר צופים לנוע בכסאות בחוסר נוחות, בין השאר בגלל שההצגה עולה באולמות קטנים בהם הקרבה בין השחקן לקהל היא מטרים ספורים.
אבל מדובר ביוצא מן הכלל, שאינו מעיד על הכלל. "איך לקום מהכסא" היא הצגה גאונית, מבריקה, ומצחיקה להפליא. אגב, אם הדרך למדוד שחקן טוב, היא ביכולת שלו לא לשחק מוגזם מדי, ולא להיות קפוא מדי על הבמה, פה באופן מכוון, נכון ומדויק, השחקנים משחקים בצורה מוגזמת, שהופכת את הדמויות לקריקטורות נלעגות. כשהזוג המאוהב עושה ליפסינק בתנועות מוגזמות, כל הקהל מחייך חיוך רחב ובשלב מסוים מתחיל לצחוק. כך גם כשחובבת החתולים מיבבת ומספרת איך בכל פעם שהיא נזכרת בחתולים היא מתרגשת, זה מצחיק להפליא.
3 צפייה בגלריה
אין עלילה, אבל יש הרבה צחוק. צילום: רדי רובינשטיין
אין עלילה, אבל יש הרבה צחוק. צילום: רדי רובינשטיין
אין עלילה, אבל יש הרבה צחוק. צילום: רדי רובינשטיין
בקיצור, מדובר בשעה ורבע של הנאה וחיוך, אבל השיא מגיע בסוף ההצגה (וסליחה מראש על הספוילר). אחרי שהאור על הבמה כבה, מוקרנים על מסך קטעים מסרטוני יוטיוב, ואז הצופים שואגים מצחוק כשהם מגלים שחובבת החתולים המטורללת היא אשה אמיתית שהפכה את עצמה לבדיחה. כמו כן רואים צעירה אחרת שבאמת העלתה ליוטיוב סרטון שבו היא מסבירה שבגלל שאין לה כרגע חבר, היא תלמד איך להתנשק, בעזרת אגרוף היד שלה שאותו היא מנשקת בחיבה גובלת בתאווה. בשורה התחתונה - מדובר בהצגה שהיא גם מצחיקה וגם מעוררת מחשבה ותהייה על הזמן הרב שאנו משקיעים בגלישה באינטרנט, או בייצור תוכן מוזר להפליא ונלעג להחריד.
איך לקום מכסא, 10-12.11 בתיאטרון חיפה, 13.11, 3.12 בבית ציוני אמריקה.