בשבוע שעבר נפתחה תערוכה חדשה וייחודית בספרייה העירונית בכפר סבא, תחת השם "שכחו אותי בספר", ביוזמת מנהלת הספרייה מיכל גאולה. התערוכה כוללת עשרות סימניות יוצאות דופן שנשכחו בספרים שהושאלו לתושבים, ולא רק, כשהמטרה היא לאחד בין האבידות לבעליהן.
לבוש הולם לתוכן: תערוכה של עטיפות ספרים סיפורי ספריות: לא רק לתולעים
בספרייה מספרים, כי פעמים רבות כאשר אנשים מחזירים ספרים ששאלו מהספרייה, הם שוכחים את הסימניות שלהם בתוך הספרים. אולם, במרבית מהמקרים לא מדובר בסימנייה רגילה, אלא בפיסת נייר קטנה, בכרטיס נסיעה באוטובוס או אפילו בתמונה. כתוצאה מכך, במשך השנים הגיעו לספרייה העירונית בעיר עשרות תמונות אישיות שנשכחו בספרים ובמקום להיפטר מהן, צוות הספרייה השתדל מאוד לשמור אותן.
לאחרונה, החליט צוות הספרייה שהגיע הזמן לאחד בין התמונות האבודות לבין האנשים שאיבדו אותן. לשם כך שקד הצוות והקים בסוף השבוע שעבר את תערוכת "שכחו אותי בספר", הכוללת עשרות תמונות שנשכחו בספרים, פתקים ועוד. עתה, קוראים העובדים בספרייה לציבור הרחב להגיע ולהתאחד עם הסימניות האבודות. "לאחר כמה שנים שהחומר נאסף, החלטנו שהגיע הזמן לאחד בין התמונות האבודות לבין האנשים שאיבדו אותן", אומרת אחת הספרניות השבוע.
"בזמן שעשינו סדר, פתאום החלו ליפול כל מיני תמונות מתוך הספרים", מספרת גאולה איך עלה במוחה הרעיון לתערוכה. "מכיוון שהיה קושי לאתר את מי שהחזיר את הספר, אספנו את התמונות והחלטנו שכדאי להחזיר את האבידה דרך הקמת תערוכה".
גאולה ביקשה מהספרנית רנא חאג' יחיא שתבנה תערוכה של כל התמונות שנמצאו, ביניהן תמונות מחזור, תמונות חתונה, תמונות של תינוקות, תמונות מטיולים משפחתיים ועוד. חאג' יחיא הפכה זאת ליצירה של ממש, כאשר לקחה שישה לוחות ועליהם הציגה את כל התמונות בצורה אמנותית.
לדברי חאג' יחיא, שני תושבים כבר הספיקו לזהות את עצמם בתמונות שהוצגו בלוחות, אחת מהן היא תושבת שזיהתה תמונה של בנה. זו הייתה התמונה הראשונה שנפרדה מהלוח. "כל תמונה זה סיפור בפני עצמו ואנחנו רוצים שאנשים יקבלו אותן חזרה", מוסיפה גאולה.
יש תמונה שמצאת שזכורה לך במיוחד? "ראינו תמונת מחזור משנות ה-60, בשחור-לבן, של כיתה ב' בבית ספר 'ברנר' ומישהי זיהתה את עצמה שם והבינה שזה תמונה של חבר כיתתה".
התערוכה תוצג עד סוף החודש דצמבר, בתקווה שהלוחות עליהם מוצגות האבידות, יתרקונו. "יש לנו עוד ארגז שלם של תמונות", מספרת גאולה.
הספרייה העירונית בכפר סבא היא חלק ממתחם ספיר, שכולל את היכל התרבות, האודיטוריום, קונסרבטוריון, ספריית הילדים ומוזיאון כפר סבא. לפני כשנתיים עברה הספרייה העירונית שיפוץ מקיף, במסגרתו הוגדל שטח הספרייה בכ-400 מ"ר, הוקמה קומת גלריה רחבת ידיים וקיר ספרים דקורטיבי בגובה שמונה מטרים.
כמו כן, לנוחות הקהל הוספו עשר עמדות מחשב, הוחלפו כל מדפי הספרים הישנים, שודרג ושופץ אולם ההרצאות ובמקום מתקיימים גם אירועי תרבות רבים, ביניהם הרצאות, ערבי תרבות, אמנות, מוזיקה, תיאטרון וסדנאות שונות.
"גם אם אנשים לא יזהו את עצמם בתמונות, ורק יסתכלו במוצגים, הם יחוו התרגשות", אומרת גאולה. "זו תערוכה שמעלה זיכרונות ורגשות. היא כמו ספר פתוח לחברה שאנחנו חיים בה".
"התערוכה היא עדות לעושרה התרבותי של העיר", מוסיף ראש העירייה, יהודה בן חמו. "עשרות התמונות שנשכחו בספרים מהוות הוכחה להצלחתה של הספרייה העירונית. למרות שבימינו אפשר למצוא כל ספר באינטרנט, אני שמח שעדיין ישנם אנשים שמגיעים בתדירות גבוהה לספרייה ונהנים, כמוני, מקריאת ספר בדרך המסורתית".