\\ רועי אלמן
3 צפייה בגלריה
ד״ר אייל דורון (צילום: רועי אלמן)
ד״ר אייל דורון (צילום: רועי אלמן)
ד״ר אייל דורון (צילום: רועי אלמן)
גוגל, אמזון, איקאה, פייסבוק, אפל, עלי באבא ואחרות — מה הן מבינות שאנחנו לא? ד״ר אייל דורון, חוקר ומפתח חשיבה יצירתית ומוכנות לעולם החדש שעובד עם מנהלים בכירים בארץ ובעולם, הוזמן להיות אחד הדוברים המרכזיים בכנס ״ממריאים להצלחה״ של ״ידיעות תקשורת״ שהתקיים בסוף השבוע האחרון באתונה, יוון. דורון חשף איך מספר מצומצם של חברות וארגונים הצליחו לכבוש ולהשתלט על רוב העולם העסקי.
צעד אחד צעד? תשכחו מזה
״האם הגדרתם לעסק או לארגון שלכם מטרה גדולה שנראית לא הגיונית? אם התשובה שלכם היא כן, התחלתם לחשוב בדיוק כמו החברות שכובשות את העולם״, אמר דורון כשהוא חוזר ומזכיר את המושג ״MTP - Massive Trasformative Perpuse״. ״במילים אחרות - אתם לא יוצאים לדרך עד שהצבתם לעצמכם מטרה מרחיקת לכת מעבר לכל היגיון נראה לעין, אחרת תמשיכו לחשוב ליניארי — אלף מוביל לבית מוביל לגימל, צעד אחרי צעד אחרי צעד״.
3 צפייה בגלריה
ד״ר אייל דורון (צילום: רועי אלמן)
ד״ר אייל דורון (צילום: רועי אלמן)
ד״ר אייל דורון (צילום: רועי אלמן)
״תחשבו על שני בחורים צעירים בגראז׳ בארצות הברית שמקימים חברה בשם Google ומחליטים שהיא תסדר ותנגיש את כל האינפורמציה לכל אדם בעולם לכל אדם שירצה. תחשבו על בחור צעיר שחולם להקים רשת בשם facebook ומציב לעצמו מטרה שהיא תאפשר לכל האנשים בעולם להתחבר אחד לשני. בזמנו זה היה נשמע לכם סביר? ברור שלא, במונחים שהתרגלנו לחשוב עליהם - זה לא הגיוני״.
אבל כאן מדגיש דורון, מגיע ה״קאצ׳״. ״אם נציב לעצמנו רק מטרות הגיוניות וצפויות, נתקדם לאט ובהדרגה ונהיה שבויים בדרך החשיבה של העולם הישן. אנחנו חייבים לחשוב ולהציב לעצמנו מטרה שתכריח אותנו לחשוב אחרת כל יום מחדש״.
ממריאים להצלחה: איך נראית המציאות ביוון עשור לאחר המשבר הכלכלי? סבר פלוצקר מסביר
ממריאים להצלחה: חגיגה בטברנה עם השגריר הישראלי ביוון
ממריאים להצלחה: כנס העסקים של ידיעות תקשורת נפתח באתונה
טיסות בלי אוכל? מי בכלל חשב שזה אפשרי?
״בואו ניקח דוגמה מחיי היום יום״, הוא אומר. ״אתם צריכים להכין ארוחת חג לכל המשפחה הגדולה. מה תעשו? אני מניח שתעבדו על שיפורים קטנים שמתבססים על לקחים מהארוחה הקודמת — את שני האנשים שלא מתסדרים במשפחה תושיבו במקומות מרוחקים יותר, את המתוקים תגישו יותר מוקדם בשביל שהילדים לא יאבדו סבלנות. בקיצור - שיפרתם קצת ועשיתם צעד אחד קדימה מהחג הקודם״.
3 צפייה בגלריה
ד״ר אייל דורון (צילום: רועי אלמן)
ד״ר אייל דורון (צילום: רועי אלמן)
ד״ר אייל דורון (צילום: רועי אלמן)
״עכשיו תחשבו על מייסד גוגל, לארי פייג׳, שהיה מבקש מכם לתכנן ארוחת חג שמילארד אנשים היו שמחים לחקות אותה אחריכם. מאותו הרגע ששאלתם את עצמכם את השאלה הזו, כבר אי אפשר לשפר ׳קצת׳ מפעם קודמת, צריכים להתחיל לשאול שאלות יותר דרמטיות: מי אמר שחייבים לשבת סביב שולחן? מי אמר שאי אפשר לשנות את כל האירוע? מי אמר שאי אפשר להפוך את האירוע למשהו הרבה יותר שמח? אולי ארוחה שמתחילה מהקינוח? אולי להגיש רק קינוח? אולי תחשבו על מאכל שאין מצב שמישהו לא יאהב אותו? אולי ללוות את הארוחה במוזיקה שתשתנה לפי כל הדורות שיושבים בשולחן. יש לנו אחריות, אנחנו צריכים לעניין עכשיו מיליארד אנשים״.
ד״ר דורון הזכיר גם את אחד הכלים החשובים ביצירתיות שמאפיינת את הארגונים שמובילים את העולם: היכולת שלהם להוריד מרכיב שעד שאותן חברות הגיעו לתחום שלהן — כולם חשבו שאי אפשר בלעדיו. ״תחשבו על IKEA שנפרדה מהמוכרים שיחייכו אליהם, על חברות מטוסים שויתרו על ארוחות והמציאו את טיסות הלואו קוסט, או על אמזון שדילגה על קמעונאים וסיטונאים״.
״השאלה היא מה אתם יכולים להוריד בתחום שלכם — שאף אחד מהמתחרים שלכם לא העיז לחשוב קודם, שאפשר להיפרד ממנו״.