2 צפייה בגלריה
מיינט נותנים יד לעצמאים
מיינט נותנים יד לעצמאים
מיינט נותנים יד לעצמאים
(.)
הבעיה הגדולה ביותר אליה נקלעו עסקים היא תזרים מזומנים. יתכן מאוד שיש ביקוש למוצר או שירות שהעסק מציע, אך בתקופת משבר יש ירידה חדה בהכנסות ואין ירידה מקבילה בהוצאות. בעלי העסקים זקוקים נואשות לאשראי, אך הם לרוב מסורבים או שנדרשים לשלם ריבית גבוהה ומסוכנת. פתרון מעניין שרבים לא מכירים הוא שיעבוד של נכס מסחרי או של נכס פרטי של בעלי עסקים על מנת לקבל הלוואה. למעשה צורת ההלוואה הזאת היא משכנתא – וכך זוכים לקבל אשראי בריבית נמוכה משמעותית מאשר אם פונים לבנק ב"כובע" של בעל עסק.
2 צפייה בגלריה
אדיר יונסי
אדיר יונסי
אדיר יונסי
(צילום: אריאל שי)

היתרונות של הלוואת משכנתא לעומת הלוואה מסחרית

1. פריסת שנים ארוכה יותר אשר מקטינה את ההחזר החודשי - משכנתא ניתן לפרוס עד 20 שנים בניגוד להלוואה מסחרית שנהוג לקבל בפריסה של עד 10 שנים. החזר נמוך יותר מקל משמעותית על תזרים המזומנים בעסק, במיוחד בתקופות כאלו.
2. ריבית זולה יותר - כאשר הבנקים מקבלים בטוחה (שעבוד) נדל"נית, הריביות שניתן לקבל מהם זולות משמעותית מריביות להלוואה מסחרית, וניתן לקחת את ההלוואה במסלולים שונים בניגוד למה שנהוג בהלוואה מסחרית - בדרך כלל בהלוואה מסחרית הבנק מציע מסלולי פריים.
3. יותר קל לאשר הלוואת משכנתא - בהלוואה מסחרית השיקול העיקרי של הבנק הוא ההתנהלות העסקית והצפי ליכולת החזר. במשכנתא הבנק לוקח בחשבון את הבטוחה הנדל"נית והוא נותן הלוואה השווה פחות מהבטוחה שהוא מקבל. כך קל לבנק לאשר הלוואה עם החזרים נמוכים כמו במשכנתא.
4. במשכנתא עסקית אין רגולציה לגבי אחוז המימון מתוך שווי הנכס, זאת אומרת שניתן לקבל אפילו עד 70% משווי הנכס כהלוואת משכנתה. לפני פרוץ משבר הקורונה ניתן היה להגיע בדרך של משכון נכס שלא למטרה עסקית למימון של עד ל-50% משווי הנכס הממושכן. היום בגלל הקורונה אישרו לבנקים לחצי השנה הקרובה להגיע למימון בגובה של עד 70% משווי הנכס הממושכן - נקודה חיובית מבחינת הלקוחות.
הכותב הוא אדיר יונסי, מנכ"ל YG השקעות ומומחה למשכנתאות.