אנחנו חווים את המראות האלה שוב ושוב: ערמות זבל ושקיות פלסטיק מפוזרות לכל עבר באתרי נפש, ביערות, צפות על פני המים בנחלים ונסחפות אל חוף הים. במקומות הכי יפים שבהם אנחנו מנסים ליהנות מהטבע, נוחתת עלינו מתקפת פלסטיק חזיתית, עם כלים חד פעמיים שזולגים מן הפחים. אנחנו לוקחים אותן בכל חנות ואז משליכים בהיסח הדעת, אבל הן לא הולכות לשום מקום ונשארות כאן יותר מ-100 שנה.
2 צפייה בגלריה
היום הבינלאומי ללא שקיות ניילון
היום הבינלאומי ללא שקיות ניילון
היום הבינלאומי ללא שקיות ניילון
(צילום: shutterstock)
בכל שנה, ב-3 ביולי, חל היום הבינלאומי ללא שקיות ניילון, שבו אני תמיד מבקש להסביר עד כמה חשוב שנילחם בנגעי הפלסטיק.
בגלל הבריאות
מעבר לתחושת הגועל, הזיהום שהפלסטיק והניילון יוצרים מזיק לבריאות. הם חודרים למזון ולמי השתייה שלנו. למעשה, חלקיקי מיקרו פלסטיק וננו פלסטיק מצויים כיום בכל פינה בכדור הארץ, אפילו באוויר שאנו נושמים. הם חודרים למערכות הגוף הפנימיות ומרעילים אותנו באופן הדרגתי.
בגלל בעלי החיים
ולא רק אנחנו מורעלים. שקיות ניילון נמצאו בגופם של ציפורים, חיות, דגים, לזוויתנים, צבים ואין ספור בעלי חיים אחרים, והם מצא את מותם בייסורים קשים. תמונות של יעלים במצפה רמון לועסים בשלווה שקיות ניילון תוך שהם מדמים אותם למזון, הן דוגמה מדאיגה ומטרידה מאוד לכך.
2 צפייה בגלריה
דמיינו עולם ללא כלים חד פעמיים וללא בקבוקי שתייה שמוטלים בכל מקום
דמיינו עולם ללא כלים חד פעמיים וללא בקבוקי שתייה שמוטלים בכל מקום
דמיינו עולם ללא בקבוקי שתייה שמוטלים בכל מקום
(צילום: shutterstock)
בגלל שאפשר אחרת
דמיינו עולם ללא שקיות ניילון ופלסטיק. עולם ללא כלים חד פעמיים וללא בקבוקי שתייה שמוטלים בכל מקום. העולם הזה יכול היה להיטיב עם כל היצורים החיים ולהיות יפה, נקי ונעים לעין. המבוגרים שבינינו עוד זוכרים את העולם הזה: הטבע היה נקי, בירדן לא שטו בקבוקי קולה ריקים ובשמים התעופפו פרפרים ולא שקיות ניילון. באביב ראינו רק את צבעי הפריחה, בלי תוספת של שקית ניילון עם לוגו של סופרמרקט.
בגלל שזה תלוי בנו
כדי שזה ייקרה, לא צריך לעשות הרבה. רק כמה שינויים קטנים בהרגלים האישיים. ראשית, כשאתם קונים, השתמשו בסלים רב פעמיים. מרגיז אותי לראות אנשים שממשיכים לעשות קניות ענק בסופר ומשתמשים בשקיות הניילון הדוחות, בלי להבין את הנזק שהן יוצרות. יש סלים מבד דק וחזק במיוחד שניתן לשאת בתיק האישי לכל מקום, למקרה של קנייה ספונטנית. אשתי ואני הולכים תמיד עם אחד כזה בתיק ובכל הקניות משתמשים בסלים רב פעמיים. זה גם הרבה יותר נוח ומקצר את התורים.
בגלל שהטבע הוא של כולנו
כשאתם הולכים לשפת הים או לפיקניק בטבע או ביער, הימנעו משימוש בכלים חד פעמיים. כשאתם חוזרים הביתה שלמים, הקפידו שגם הטבע והסביבה יישארו שלמים. אספו כל פסולת שהבאתם אתכם.
עולם ללא שקיות ניילון ופלסטיק איננו אוטופיה. הוא היה כאן בעבר וכל מה שנדרש כעת זה שינוי קטן והגברת המודעות לנושא אצל כל אחת ואחד מאתנו.
גדעון בכר, פעיל איכות סביבה, מרצה לנושא שינויי אקלים ויו"ר עמותת תושבים משפיעים במודיעין הפועלת לשימור הטבע והגנת הסביבה