מה הקשר בין תלמידים לקיפודים? התשובה נמצאת בחווה לחיות הבר שמנהל אביהו שרווד באלישמע. עשרות הארגזים המקושטים שפזורים בה הוכנו על ידי תלמידים מרעננה, ונועדו לשמש כבתי מקלט לקיפודים.
בעל החיים הקוצני, שצץ מדי פעם מהשיח בצד המדרכה, או מסכן את חייו בהליכה איטית על הכביש — זוכה למקלט, בצד עשרות חיות בר אחרות, הזוכות לחיים חדשים. זאת, בזכות שרווד וצוות "למען חיות הבר", המונה עשרות מתנדבים, שעושים הכול כדי להצילן.
בכל יום, קולט שרווד בין חמישה לעשרה קיפודים הסובלים ממחלת הסקביאס, המובילה לנשירת קוציהם ופוגעת קשות בבריאותם הכללית. המחלה גורמת לקריסת המערכת החיסונית, ומביאה לכך ששלושה מתוך עשרה קיפודים שמגיעים לבית החולים לחיות בר מתים במהלך הלילה הראשון. כרגע מוחזקים בעמותה כ-100 קיפודים, כל קיפוד בבית משלו, ובתיהם מוחלפים בתדירות של יומיים.
בשנים האחרונות, כמות הקיפודים החולים עולה, ואחד הגורמים המרכזיים לכך היא ריבוי התחנות להאכלת חתולים. "כשיש תחנה להאכלת חתולים, הקיפודים נפגשים שם ומדביקים אחד את השני. גם תולעי ריאות עוברים דרך האוכל".
בימים אלה מקבל שרווד עזרה מתלמידים. הוא זה שפנה לענת חן, רכזת החינוך לקיימות בעירייה. היא פנתה לבתי ספר יסודיים בעיר, וחלקם השיבו בשמחה. כך החלו תלמידי בית הספר ברטוב להכין בתי מקלט מקרטון לקיפודים. "עד שהתחילו לעזור לי, הבילוי שלי בערבים היה להכין בתים לקיפודים. בבוקר צריכים להיות מוכנים 50 בתים, כי אם לא, המתנדבים, במקום לנקות, יושבים ומכינים בתים", הוא אומר.
איך עלה הרעיון להעביר את זה לתלמידים?
"הדגש על חינוך אצלנו בעמותה חשוב מאוד. שיתוף הילד בעשייה גורם לו להרגיש ותר שייך. הדבר הכי קל שניתן לעשות, כדי לעזור בטיפול בחיה, זה לבקש מהילדים להכין בתים לקיפודים. הם כותבים להם מכתבים ומאחלים להם שירגישו טוב".
לחלק מבתי הספר מגיע שרווד להרצאה, ומסביר על חשיבות הכנת הבתים. "זה עובד מצוין, ושיתוף הפעולה רק גדל. אנחנו עובדים עם שבעה בתי ספר, וזה רק ילך ויגדל. יש קבוצות של תלמידים, שמגיעים באופן פרטי, עם ההורים שלהם", הוא מספר.
בבית הספר ברטוב ברעננה סיפרו: "אביהו שלח לנו סרטונים שמסבירים איך עושים את הבתים האלה, והילדים ממש השקיעו. הם הכינו אפילו שטיחון ל'בית'".
הורים מסורים התנדבו להעביר את הבתים למרפאה שבאלישמע. "המסר העיקרי שאנחנו רוצים להעביר הוא להאכיל חתולים במקומות גבוהים, כדי שהקיפודים לא ייפגעו, וגם שיידעו על העמותה ויבינו את חשיבותה", מספרת חן. "אי אפשר להפריד בין חינוך לקיימות לחינוך — בכל תחום צריך להטמיע את הנושא של אכפתיות והכרת הסביבה, כדי ליצור אדם אכפתי".
שרווד מוסיף: "היום אנחנו שוברים את המיתוסים שילדים גדלו עליהם, ומסבירים, למשל, שפלסטיק מזיק לחיות הבר. ניסינו בהתחלה לפנות למבוגרים, ואני מעביר הרצאות גם להם, אבל אני צריך להתחיל לשבור להם מיתוסים ולהתווכח. לדוגמה, קיים המיתוס שדורבן יורה קוצים. זה בכלל לא נכון. כשאני מסביר לילד והילד מסביר לאימא, האימא מקשיבה ומבינה".
עובדה שלא ידענו על הקיפודים?
"זאת החיה הכי חמודה שיש. התפקיד של הקיפוד הוא לאכול נחשים וחרקים, וכך הוא שומר על ניקיון הסביבה שלנו".