ליאת ליכטנשטיין (36), נשואה ואם לשלושה, הייתה בדרך הבטוחה להתברג בעולם המשפטי. בכל זאת, לא כל אחד מוצא את עצמו מתמחה ועובד במשרד של פרופסור דוד ליבאי, אחד מהפרקליטים היותר מוכרים בארץ העוסקים במשפט פלילי ועבירות צווארון לבן. אלא שאי אז ב-2014, היא החליטה לחשב מסלול מחדש.
"בנובמבר 2014 נפטרה אימי", מסבירה ליכטנשטיין, בעלת תואר במשפטים ותעודת הוראה במתמטיקה, את שינוי המקצוע המעניין שביצעה. "באותה התקופה סביב המוות רצו לי המון מחשבות והבנתי שאני רוצה שינוי. כחלק מהתהליך נרשמתי ללימודי הסבה להוראה".
1 צפייה בגלריה
באיזו עבודה מקבלים כל כך הרבה חיבוקים? ליכטנשטיין | צילום: פרטי
באיזו עבודה מקבלים כל כך הרבה חיבוקים? ליכטנשטיין | צילום: פרטי
באיזו עבודה מקבלים כל כך הרבה חיבוקים? ליכטנשטיין | צילום: פרטי
תראי, יש פיל די ברור בחדר. אנשים חושבים כסף ואומרים שבטח השתגעת?
"דבר אחד בטוח. מי שבוחר לעשות שינוי לא עושה אותו מתוך היבט כלכלי. לצערי, השכר כמורה ממש לא מתגמל ורחוק מאוד מהשכר טרם ההסבה. אז למה לעשות? כי להיות מחנך זה להיות אבא ואמא של 30 תלמידים בכיתה, זה להיות שם עבורם וללמד אותם. זה לראות אותם מתקדמים, לעיתים מועדים אבל ממשיכים לקום וללכת.
"זה להקנות ערכים בתוך עולם של כללים, להיות אדם טוב יותר ומכבד יותר, ליצור גבולות ברורים ולבנות אמון. זה להגיע לעבודה עם חיוך ולהרגיש בכל פעם מחדש תחושה של סיפוק. לזה אין מחיר".
כמה זמן את כבר מורה ומה את אוהבת במקצוע?
"אני מחנכת ומורה מקצועית למתמטיקה מזה שלוש שנים. אני מאוד אוהבת במקצוע שהתלמידים יודעים להוקיר תודה. בכמה מקומות אתה מגיע לעבודה בבוקר וזוכה לעשרות חיבוקים של אהבה כנה?".
עולם המשפט נתפס כיותר קר ומסודר, עולם הלימודים נתפס ככאוטי לפעמים ומלא רגשות? איפה נמצא החיבור ביניהם?
"אני דווקא סבורה שיש הרבה דמיון בין שני העולמות. התחום ממנו הגעתי טרם ההסבה הוא התחום הפלילי שדן כל הזמן בין מה מותר לבין מה שאסור. המשרד בו עבדתי ייצג אנשים שנלחמו על חפותם בבית משפט. כמחנכת כיתה אני רואה לנגד עיניי את החשיבות בללמד את התלמידים מה נכון ומה לא, להקנות להם ערכים וכלים להתמודדות כאדם בסביבה בעלת חוקים וכללים".
האם את ממליצה לאחרים לעשות את המסלול שעשית?
"ממליצה בחום לכל מי שאוהב לעבוד עם ילדים ומחפש באמת לחולל שינוי באנשים".
משפטנים צעירים: הקשיבו
במקביל לעבודתה כמורה, מלמדת ליכטנשטיין בבית הספר במסגרת פרויקט "אמירים" למשפטים. "מטרת התוכנית להעשיר את ידע התלמידים בתחום השלטון הדמוקרטי ושיטת המשפט הנהוגה בארץ", מסבירה ליכטנשטיין ומוסיפה:
"במסגרת התוכנית ערכנו סיור בבית המשפט העליון שם התלמידים ראו הלכה למעשה את הפרקטיקה הנהוגה ובסוף השנה התלמידים התנסו במשפט מבויים. השנה ככל הנראה נבקר בכנסת ונצפה בתהליך חקיקת חוקים".